Nem olyan régen egy kedves ügyfelünk fordult hozzánk azzal a kéréssel, hogy az Ausztráliában vásárolt vitorlázógépét szállítsuk haza Magyarországra.
A hatalmas távolság miatt szóba sem jöhetett, hogy a kisgép önerőből tegye meg a mintegy 14.000 km-es utat. 2 lehetőség maradt, hogy a szigetországból elszállítsuk: tengeren, vagy repülővel. Utóbbinál sokkal kisebb darabokra kell a gépet szétszerelni, és drágább is, ezért választottuk a hajóval történő szállítmányozást.
Az említett repülőgép, több másikkal együtt részt vett a Világbajnokságon, ahová a gépek a tulajdonosok saját konténerében és ATA Carnet-val érkeztek. Az ATA Carnet egy olyan nemzetközi vámokmány, amely egy éven keresztül lehetővé teszi az áruk vámmentesen történő ideiglenes behozatalát, kivitelét. A szállítás egyik érdekessége az volt, hogy a vásárolt gép kivételt képezett ez alól. Ezért már indulás előtt plusz adminisztrációs köröket kellett futnunk:
Az ausztrál kiviteli eljáráshoz, az ATA okmányoktól függetlenül egy sor külön nyomtatványt is mellékelni kellet. Ezeknek az értelmezése és a kitöltése olykor igazi kihívás. Most is egy ilyen esettel találkoztunk. Néhány egyeztetés után minden okmányt sikerült kitölteni, így végül a konténer sikeresen elhajózhatott Ausztráliából. Úgy éreztük, innen már minden sínen van.
Innen a célállomás a hamburgi kikötő volt. Itt akartuk a gépet beléptetni az Unio területére és vámkezeltetni.
Ahhoz, hogy ez a procedúra is gördülékenyen menjen, és mielőbb elindulhasson az utazás utolsó szakaszára a gép:
- előzetesen elküldtük a géphez tartozó számlát,
- csomaglistát és
- a konténerben lévő többi géphez tartozó ATA okmányokat a hamburgi vámügynöknek.
Az első meglepetés itt ért minket.
A hamburgi ügynök visszajelzése alapján, a német Vámhatóság nem fogadta el az ATA okmányt, mint vámokmányt, ezért nem lehet a konténert az érkező kikötőben az EU területére beléptetni.
… és itt még nem értek véget a bonyodalmak!
A konténer megérkezése után jött a következő hidegzuhany: A német Vámhatóság jelezte felénk, hogy a konténert is vámkezeltetni kell, mert a magyar Hatóság által kiállított hivatalos papírok alapján nem megállapítható, hogy ez az ügyfél saját konténere.
SOS kellett cselekedni, ezért rögtön felizzítottunk minden kapcsolatunkat, hogy elsimítsuk az ügyet: folyamatos telefon és e-mail kapcsolatban álltunk a német hatóságokokkal és a helyi ügynökünkkel.
Mint mindig, most is a befektetett energia meghozta gyümölcsét: Sikerült néhány nap alatt elérnünk, hogy a konténert felszabadítsák és elindíthassuk az ügyfelünk által megadott magyarországi címre.
A gép 14.000 km-es utazását még ezeknek a nehézségeknek az ellenére is kevesebb, mint 3 hét alatt sikerült véghez vinnünk.
Ezek a bonyodalmak bevallom őszintén, okoztak néhány álmatlan éjszakát, amikor minden kollégánk feszülten dolgozott rajta, hogy megoldjuk a fennakadást. Beszerezzük a megfelelő okmányokat és gond nélkül tovább indulhasson a gép, de mi pontosan ezt szeretjük a szakmánkban. A kihívást, hogy akár a világ túloldalán is el kell érnünk, hogy az ügyünk megoldódjon: határozottan, talpraesetten.
Az elmúlt években megtanultuk, hogy ha egy kicsit tétovázik az ember, nem elég vehemens egy olyan probléma megoldásánál, mint például akkor, amikor az ATA okmányt nem fogadják el az EU beléptetésnél, akkor napokat, sőt heteket is állhat a konténer az érkező állomáson. Ez pedig sokszor komoly anyagi veszteség a Megbízóinknak, amit mi nem engedhetünk meg!
Bár nem kevés kihívást tartalmazott a vitorlázógép Magyarországra való szállítása, ennek ellenére sikeresen vettük az akadályokat:
- Az ATA okmányokat a budapesti Terminálon beléptettük az EU területére.
- A gépet pedig eredményesen levámkezeltük Hamburgban.
Ön is gazdaságos és gyors szállítási módot keres export-import küldeményei célba juttatására? Versenyeztessen meg minket is!
Legutóbbi hozzászólások