A last mile szállítás – utolsó kilométeres kiszállítás: a termékek végfelhasználóhoz történő eljuttatásának utolsó, legtöbb kihívással járó szakasza, amely kulcsfontosságú a vásárlók elégedettségének szempontjából.

last mile delivery - utolsó kilométeres szállítás

A webáruházak és futárcégek piacán egyre élesebb a piaci verseny, ezért a csomagok utolsó szakaszban történő továbbítása, last mile szállítása ma már kiemelt stratégiai kérdés. Megnőtt az igény a gyors, rugalmas és kényelmes szolgáltatások iránt, miközben ezt a területet egy sor kihívás terheli: a forgalmi dugók és a parkolási nehézségek mellett a környezetterhelés is egyre fontosabb szemponttá válik. Az innovatív vállalatok ezért egyre többet kísérleteznek elektromos járművekkel, kerékpáros kézbesítéssel vagy akár drónokkal, hogy a végfelhasználókhoz minél gyorsabban és kevesebb károsanyag-kibocsátás mellett juttathassák el a megrendelt csomagokat.Hasonlóan népszerűek a csomagautomaták és az átvételi pontok, amelyek nemcsak kényelmesebbé, hanem költséghatékonyabbá is tehetik az utolsó kilométeres logisztikát, mert ezek csökkentik a meghiúsult kézbesítések arányát.

Az „e-kereskedelmi boom” miatt a vásárlók már alapvető elvárásként kezelik, hogy a csomagok akár még aznap vagy másnap megérkezzenek hozzájuk, így a szállítmányozási és csomagszállító vállalatoknak folyamatosan fejleszteniük kell az útvonaltervezést és a csomagkövetési rendszereket. Aki ezzel a trenddel nem tud lépést tartani, nemcsak ügyfélelégedettségben, de hosszú távon a piaci részesedésben is hátrányt szenved.