A veszélyes áruk nemzetközi szállítása szigorú szabályozási és műszaki követelményeknek való megfelelést igényel. Az ilyen áruk közé tartoznak többek között a gyúlékony folyadékok, robbanóanyagok, mérgező anyagok, valamint radioaktív és környezetre veszélyes anyagok. Ezek szállítása során közúton az ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route), tengeren pedig az IMDG Code (International Maritime Dangerous Goods Code) előírásai az irányadók.

veszélyes anyagok szállítása

Az ADR-t az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) dolgozta ki, és jelenleg több mint 50 ország alkalmazza kötelező jelleggel. A szabályozás kétévente frissül, és az osztályozástól kezdve a járműjelöléseken és csomagolási követelményeken át a sofőrök képzéséig mindenre kiterjed. Részletei elérhetők a hivatalos oldalon: UNECE ADR 2025.

Az IMDG Code az IMO (International Maritime Organization) égisze alatt működik, célja pedig a tengeri szállítás biztonságának növelése, különös tekintettel a veszélyes áruk kezelésére. A szabályozás részletesen meghatározza a tengeren szállítható veszélyes anyagok besorolását, azok csomagolási, jelölési, szegregációs és rakodási előírásait. A hivatalos IMDG Code elérhető az IMO weboldalán: IMO – IMDG Code.

A szállítható anyagok besorolását az ENSZ által kiadott veszélyességi osztályok szerint kell végezni. Ezek kilenc kategóriába sorolják az anyagokat, például robbanóanyagok, gyúlékony folyadékok vagy mérgező anyagok szerint. Minden anyaghoz tartozik egy egyedi UN szám, amely meghatározza annak kezelését, csomagolását és szállítását. A megfelelő csomagolás kiválasztása során figyelembe kell venni a csomagolási csoportot (I – magas, II – közepes, III – alacsony veszélyesség) is.

A fuvarozáshoz szükséges dokumentáció kiterjed a veszélyesáru-nyilatkozatra (Dangerous Goods Declaration), a biztonsági adatlapra (Safety Data Sheet), a fuvarlevélre (CMR, B/L) és adott esetben a jármű vagy konténer megfelelőségi tanúsítványaira. Ezek hiánya komoly szankciókkal járhat, amelyek a pénzbírságtól a jármű visszatartásán át akár büntetőjogi következményekig is terjedhetnek. Az Európai Bizottság például a közúti ellenőrzések szankcionálására külön ellenőrzési kézikönyvet is kiadott, amely elérhető itt: EU Enforcement Manual on Dangerous Goods Transport.

A biztonságos szállításhoz szükséges a megfelelő címkézés és jelölés is. Ezek tartalmazzák a veszélyességi bárcákat (a veszélyességi bárca olyan jelzés, melyet a veszélyes áruk csomagolásán alkalmaznak, hogy a szállítást és kezelést végzők számára egyértelműen jelezze a benne rejlő kockázatokat.), az UN számot, az irányjelzéseket, valamint a feladó és a címzett adatait. Kombinált szállítás esetén előfordulhat, hogy a közúti és tengeri előírásokat egyszerre kell alkalmazni, ami fokozott adminisztratív figyelmet kíván.

A szereplők közül nemcsak a fuvarozó, hanem a feladó, csomagoló, berakodó és a címzett is felelősséggel tartozik a szabályozás betartásáért. Bizonyos feltételek mellett – például, ha a vállalkozás évente meghalad egy meghatározott mennyiséget – kötelező veszélyesáru-biztonsági tanácsadó (DGSA) alkalmazása is, amelyet az EU irányelvei írnak elő: Directive 96/35/EC – DGSA.

A járművezetőknek az ADR-tanúsítvány megléte alapkövetelmény, amely egy államilag elismert képzési és vizsgarendszeren keresztül szerezhető meg. A tengeri szállításban érintett személyzetnek szintén igazolnia kell az IMDG Code ismeretét, amelyre az IMO által akkreditált képzőhelyeken lehet felkészülni.

A biztosítási fedezet is kulcsszerepet játszik a veszélyes áruk szállításánál. A hagyományos szállítmányozási biztosítások sok esetben nem terjednek ki veszélyes árura, ezért külön biztosítási konstrukciók szükségesek. Ezek díjtétele a szállított anyag típusától, mennyiségétől, útvonalától és a szállítás módjától függ.

A nem megfelelés nemcsak anyagi, hanem környezetvédelmi és közbiztonsági kockázatokat is hordoz. Az ismertetett szabályrendszer nem adminisztratív terhet akar róni a szállítókra, szállítmányozókra, cégekre, hanem strukturált eszköz a balesetek, jogi következmények és üzleti károk minimalizálására.